הפרוצדורה לביצוע טיפול או ניתוח לאבנים בכליות

מה ההבדל בין ניתוח לאבנים בכליות לריסוק אבנים בכליות?

בכתבה הנוכחית נסביר בפירוט על הפרוצדורה לביצוע טיפול או ניתוח לאבנים בכליות- כל המידע על השלבים שהמטופל עובר מהרגע שהוא חש בכאבים, דרך הייעוץ ועד לניתוח והתאוששות ממנו.

השלב הראשון – כאבים כתוצאה מהמצאות אבנים בכליות

הביטוי הנפוץ ביותר של אבני כליה חוסמות בדרכי השתן הוא כאבים לסירוגין במותן.

מהרגע שהמטופל חש כאבים, במידה והכאבים אינם חזקים מאוד, יטול המטופל משככי כאבים נפוצים כמו אקמול או אופטלגין בביתו.

במידה והכאבים נמשכים, אינם מגיבים למשככי כאבים או מלווים בהקאות והתייבשות – בדרך כלל יפנה המטופל לרופא משפחה אשר יבצע הערכה ראשונית קלינית ובמידת האפשר בדיקות דם ובדיקות הדמיה.

במידה והמצב אינו חריף ,והכאבים נשלטים על ידי משככי כאבים, ללא הקאות, ללא סימני זיהום וללא סימנים של סבל כלייתי בבדיקות הדם (עלייה משמעותית ברמת הקראטינין בדם)

יופנה המטופל לבדיקת הדמיה (אולטרסאונד או סי.טי). במידה והמצב הוא חריף – יופנה המטופל לחדר מיון בבית חולים או מרכז רפואה דחופה של קופת חולים לקבלת טיפול דחוף או אשפוז.

השלב השני – הערכת אורולוג

לאחר בדיקת ההדמייה, במידה ומאובחנת אבן חוסמת בדרכי השתן (בשופכן או במוצא הכליה), יופנה המטופל לאורולוג אשר יבצע הערכה נוספת.

במידה והמצב אינו חריף – אין צורך באשפוז בבית חולים וניתן להמשך בטיפול ומעקב על ידי אורולוג במרפאה.

במידה והרושם כי ישנו סיכוי גדול שהאבן תצא באופן ספונטני עם ההשתנה – קרי אבן קטנה יותר (לרוב עד 5 מ"מ) ובמיקום נמוך יותר במערכת השתן (קרוב יותר לשלפוחית השתן), ניתן להמשיך ולעקוב אחר מיקום האבן במסגרת מרפאתית – כל שבוע-שבועיים ביקורת לשם הערכת הכאבים, זיהוי סימני זיהום, מעקב בדיקות דם ובדיקת אולטרסאונד.

במידה והאבן אינה נפלטת לבדה תוך 4-6 שבועות – המטופל מופנה לריסוק האבן.

אופן ביצוע ניתוח לריסוק אבנים בכליות

במידה והרושם כבר בתחילת האבחון שהאבן לא תיפלט לבדה (אבן גדולה ובמיקום גבוה יותר במערכת השתן) – יופנה המטופל כבר לאחר האבחנה לניתוח לריסוק אבני כליה.

בכל המקרים – במידה ומתפתח מצב חריף במשך המעקב – המטופל יופנה לחדר מיון או לריסוק דחוף של האבן.

לקראת הניתוח המטופל מתבקש להיות בצום מאכילה ושתיה למשך 6 שעות. במידה והניתוח הוא מלעורי או בריסוק עם גלי הדף – על המטופל להפסיק מדללי דם מספר ימים לפני הניתוח.

משך ההפסקה תלוי בסוג המדלל (אספירין/פלביקס/ברילינטה – 5-7 ימים, קומדין – 7 ימים, קלקסן – 24 שעות, פרדקסה/אליקוויס – 3 ימים).

לפני ניתוח אורטרוסקופיה ניתן לעיתים להמשיך בנטילת מדללי דם כתלות בסיכון בהפסקתם (ההחלטה היא של הרופא המנתח טרם הניתוח).

התאוששות לאחר ניתוח אבנים בכליות

לאחר הניתוח המטופל מאושפז 1-3 ימים בבית החולים כתלות בסוג הניתוח.

במידה ומדובר באורטרוסקופיה או בריסוק בעזרת גלי הדף, ניתן להשתחרר באותו יום או לאחר יממה.

במידה ומדובר בריסוק מלעורי (PCNL) יש צורך באשפוז של 2-3 ימים.

לאחר ניתוח אורטרוסקופיה בדרך כלל יש צורך בהשארת תומכן בשופכן למספר ימים עד מספר שבועות.

לאחר ריסוק מלעורי מושאר קטטר שתן שופכתי, נקז מותני ולעיתים תומכן בשופכן.

למעט מקרים חריגים, הצנרת היא זמנית ומוצאת בהדרגה לאחר הניתוח (פרטים נוספים במאמר – "ניתוח אבנים בכליות").

קראו גם על: תסמינים לאבנים בכליות