פגישת ייעוץ בנוגע לאבנים בכליות

פגישת ייעוץ לגבי אבנים בכליות

המעקב והטיפול במחלת אבנים בכליות מבוצע במרפאה אורולוגית. מטרות הביקור המרפאתי הן מעקב אחר איזון המינרלים בשתן על מנת להגיע למניעה מרבית של חזרה של אבנים, זיהוי של אבנים בשלב מוקדם על מנת להציע טיפול עוד לפני הופעת מצבים דחופים, ומניעת נזק כלייתי ארוך טווח.

המעקב מתבצע על ידי בדיקות דם, בדיקות שתן ובדיקות הדמייה. 

מטרות הבדיקות הכלליות במהלך הטיפול באבני הכליה

  • בדיקות הדם מיועדות למעקב אחר התפקוד הכלייתי ורמות מינרלים (אלקטרוליטים) שונים בדם – על מנת לזהות רמות גבוהות של מינרלים שמעודדים יצירת אבנים (כמו סידן וחומצה אורית) וכדי לעקוב אחר מצב הכליות.
  • בדיקות השתן כוללות תרבית שתן לזיהוי חיידקים ותוצאת בדיקת איסוף שתן ל-24 שעות, שמטרתה זיהוי מינרלים הנמצאים בעודף ויכולים ליצור אבנים, או מינרלים המונעים יצירת אבנים ונמצאים בחסר.
  • בדיקת הדמיה תהיה אחת מה-3: צילום בטן – בדיקת עם מעט קרינה אך יכולה לפספס אבנים קטנות או "שקופות").
  • בדיקת אולטרסאונד – בדיקה ללא קרינה, מסוגלת להדגים את רוב האבנים וטובה לזיהוי חסימה בדרכי השתן, או בדיקת CT – בדיקת מצוינת המזהה כמעט את כל האבנים בדרכי השתן ומספקת תמונה מפורטת של דרכי השתן אבל כרוכה בקרינה.

מה להביא לפגישת הייעוץ על אבנים בכליות?

לפגישת ייעוץ אודות אבנים בדרכי השתן, ידרש האורולוג להבין את ההיסטוריה של המחלה וכן את מצבה הנוכחי הפעיל של המחלה (במידה וישנו מידע אודות מי מאלו).

ליצירת קשר מלאו טופס ונחזור אליכם בהקדם

לגבי ההיסטוריה של המחלה – יש להביא סיכום רפואי המפרט את כל המצבים הרפואיים של המטופל, טיפול תרופתי קבוע, ואלרגיות. במידה והיו אשפוזים עקב אבנים בכליות – יש להביא סיכומי אשפוז.

במידה וישנו מעקב של מרפאה אורולוגית, יש להביא את סיכום המעקב (בדרך כלל המכתב העדכני ביותר מכיל את כל הביקורים), בנוסף, יש להביא תוצאות בדיקות איסוף שתן ל-24 שעות במידה ויש כאלה.

לגבי מצב המחלה הנוכחי – יש להביא בדיקות דם עדכניות, תרבית שתן עדכנית, ובדיקת הדמיה עדכנית כולל פענוח הבדיקה ודיסק הבדיקה.

שלושה מצבים אליהם יש להתייחס בזמן הביקור במרפאה

ישנן 3 מצבים אפשריים אליהם יש להתייחס בעת הביקור במרפאה האורולוגית:

  1. מטופל שנמצא כעת באפיזודה של עווית כליה. קיימת אבן חוסמת שופכן שטרם נפלטה החוצה. בשלב זה יבוצע מעקב תדיר (כל שבוע-שבועיים) אחר תגובה למשככי כאבים, תפקוד כלייתי (בעזרת בדיקות דם), סימני זיהום, ומעקב אחר התקדמות האבן או התפתחות סימני חסימה משמעותית (על ידי בדיקות הדמייה, בדרך כלל אולטרסאונד). במידה והאבן לא נפלטת לבדה עד 4-6 שבועות – נקבע מועד לניתוח, בדרך כלל אורטרוסקופיה.
  2. מטופל שאינו סובל אך נושא אבנים המצריכות טיפול כירורגי – אבנים חוסמות, אבנים גדולות, או אבנים מרובות בכליה – המטופל יופנה לניתוח/ריסוק חוץ גופי.
  3. המטופל ידוע כסובל מאבנים בכליות אך כרגע ללא אבנים או ללא אבנים המצריכות טיפול כירורגי – יבוצע מעקב הכולל בדיקות דם, בדיקות שתן והדמיה. תבוצע התאמה של המלצות התזונה / טיפול תרופתי על פי תוצאות הבדיקות. במידה ומבוצעות התאמות כאלו, לביקורת הבאה יתבקש המטופל לבצע בדיקה חוזרת עם איסוף שתן ל-24 שעות.

מעונינים לקבוע פגישת ייעוץ? הפגישה תערך עם ד”ר קליינמן ובמידה ואותרו אבנים בכליות או בדרכי השתן הדורשות טיפול, ייקבע לך תור מיידי לניתוח.

מומלץ מאד להגיע לפגישה עם צילומי סיטי ו/או אולטרסאונד.

אהבתם? שתפו