פרק 5: אופן ביצוע טיפולי אבנים בכליות

מדריך אבנים בכליות פרק 5: אופן ביצוע טיפולי אבנים בכליות

בפרקים הקודמים של המדריך סקרנו בהרחבה מדוע נוצרות אבנים בכליות, מי נמצא באוכלוסיית הסיכון לסבול מהתופעה, ומה הם הסימפטומים הנפוצים שיסייעו לנו לזהות האם קיימות אבנים בכליות או בדרכי השתן.

בפרק הנוכחי של המדריך נפרט בפרוטרוט על אופן ביצוע כל אחד מהטיפולים בקליניקה. סוג הטיפול אותו נבחר בקליניקה ואופן הביצוע תלוי בסוג אבן הכליה ממנה סובל המטופל.

אבנים בכליות – טיפול באבנים קטנות

רוב רובן של אבנים בדרכי השתן הן קטנות דיין כדי לצאת מהגוף באופן ספונטני עם השתן.

אבנים אלו יגרמו לכאבים קלים בלבד, וניתן לעודד את יציאתן עם השתן בדרכים שונות: שתית כמות גדולה של מים (עד 3 ליטרים ביום), נטילת משככי כאבים להקלה על הכאב או שימוש בכדור להמסת אבנים בכליות – חוסמי אלפא כמו דוקסיזיצין המסייעים לאבנים בגודל בינוני לצאת בקלות עם זרם השתן.

הכאבים הנגרמים כתוצאה מאבני כליה קטנות נמשכים לרוב מספר ימים ועוברים עם השתנת האבנים.

אבנים בכליות – טיפול באבנים גדולות

אם אבני הכליה גדולות מ-5 סנטימטרים, וקשות מכדי שיתמוססו עם זרם השתן, יהיה צורך להעזר באחת מ-4 שיטות הטיפול הבאות:

ריסוק חוץ גופי של אבנים במערכת השתן

ריסוק חוץ גופי היא אחת הדרכים היעילות והמתקדמות ביותר למניעת אבנים במערכת השתן. היתרון הבולט בריסוק אבני כליה הוא שהפעולה מתבצעת ללא צורך בניתוח.
הריסוק מתבצע על ידי מיקוד גלי הדף אל האבן, המכוונים מחוץ לגוף ועוברים ישירות אל תוך האבן.

לקראת הריסוק החוץ גופי של אבנים במערכת השתן, יש להיות בצום הכולל איסור שתיה, החל מחצות הלילה שלפני הטיפול. אם המטופל נוטל תרופה קבועה כמו קומדין או קרדוקסין יש להמנע מנטילתה 10 ימים לפני הטיפול.
ביום הטיפול יש להצטייד בהפניה מתאימה, תוצאות בדיקות דם נרחבות הכוללות: ספירת דם, מנגנון קרישה ובדיקת שתן.

הפעולה עצמה מתבצעת על ידי מיקוד של גלי הדף הגורמים לשבירת האבנים לחלקים קטנים, להם יהיה קל להפלט בזרם השתן. בעת שכיבת המטופל על המיטה, ממקדים את הגלים לאבן באמצעות צילום רנטגן או אולטרה סאונד. המטופל לא מרגיש כאב, שכן הפעולה מתבצעת תוך כדי אלחוש הניתן על ידי המרדים.
הריסוק החוץ גופי מתבצע במשך 45 דקות, ועלול לכלול מעט אי נוחות למרות ההרדמה. בתום הפעולה, המטופל ישוחרר לביתו לתקופת התאוששות קצרה.
אבני הכליה עצמן יפלטו תוך מספר ימים עד שבועות.

תופעות לוואי: בתקופה זו, יש לקחת בחשבון אי נוחות מסוימת עקב פליטת האבנים הקטנות: תכיפות במתן שתן, צריבה מסוימת ודימום בשתן הן תופעות שכיחות. במקרים מסוימים, יתכנו כאבי מותניים או שטפי דם קטנים במקום בו בוצעה הפעולה.

אופן ביצוע טיפולי אבנים בכליות
אבנים בכליות טיפול מתאים

ריסוק מלעורי של אבנים בכליות

ריסוק אבנים מלעורי היא שיטה טיפולית מתקדמת לאבני כליה גדולות יחסית, ולאבנים הנמצאות במיקום שאינו מאפשר פירור חוץ גופי. פעולת ריסוק אבנים בכליות מתבצעת באמצעות מחט עדינה המוחדרת דרך המותן אל הכליה. המחט מחוברת לצינור דק, אליו מורכב מכשיר מתקדם המאפשר לראות את האבנים ולרסק אותן בקלות.
לפני ביצוע הפעולה, יהיה צורך לערוך מספר בדיקות הדמיה ולקבוע האם שיטת טיפול זו היא אכן מומלצת עבור אבני הכליה הספציפיות.
יום האשפוז מתחיל בצום מחצות הלילה שלפני הריסוק (אלא אם כן ימסרו הוראות מפורשות שאין בכך צורך).
לפני ביצוע הריסוק, יורכב עירוי למתן תרופות ונוזלים. באמצעות שיקוף רנטגן יוחדר הצנתר לאזור המתאים במותן.
לאחר מכן, יועבר המטופל לחדר הניתוח .
לאחר הרדמה מלאה, תורחב תעלת הכליה ודרכה יוחדר מכשיר גמיש המאפשר לראות את האבן באופן ברור. האבן תרוסק באמצעות גלי הלם או לייזר, והפירורים ישאבו או יפונו באמצעות מלקחיים. ריסוק אבנים בכליות בלייזר ימשך כשעתיים- שלוש ובסופו ישאר נפרוסטום רחב לניקוז השתן מהכליה.

תופעות לוואי: עם הוצאת הנפרוסטום לכליה יתכן שתהיה הפרשה מסוימת של שתן דרך הפתח העורי שתפסק מעצמה תוך 24 שעות לכל היותר.

אבנים בכליות – טיפול באמצעות אורטרוסקופיה

אם אבנים בדרכי השתן נמצאות עמוק בתוך השופכן יהיה צורך בטיפול באורטרוסקופיה. אורטרוסקופיה היא הליך מורכב מעט, הכולל העברת טלסקופ ארוך ודק דרך השופכה אל שלפוחית השתן, היישר אל מיקום המצאות האבן.
המנתח ירדים את האזור בהרדמה אזורית או כללית.
האורטרוסקופ יאפשר למנתח לבחון בקפדנות תוך שימוש במצלמת טלוויזיה, את דרכי השתן במלואן. במידה וקיימות אבנים לריסוק, יחדיר המנתח סיב לייזר ממוקד המפורר את האבנים.
לפני ביצוע הניתוח, יש לבצע בדיקת שתן, בדיקות דם הכוללות ספירת דם וביוכימיה ומעל גיל 40 חובה לבצע א.ק.ג.| במידה והמטופל נוטל נוגדי קרישה (קומדין או אספירין) יש להתייעץ לגבי הפסקת הטיפול בימים שלפני הבדיקה.הטיפול עצמו אורך בין מחצית השעה לשעה וחצי, וההתאוששות ממנו היא קצרה למדי. רוב המטופלים ישוחררו עוד באותו היום לבתיהם.

תופעות לוואי: לטיפול זה אין כמעט תופעות לוואי, ניתן לשוב לשגרה בהתאם להוראות הרופא לאחר השחרור. חשוב להקפיד על הטלת שתן לעיתים תכופות ושתיה רבה כדי למנוע זיהומים.

אבנים בכליות – טיפול באמצעות ניתוח

גודל חריג של אבן בדרכי השתן או בעיה פיזיולוגית במערכת השתן עשויים לגרור ניתוח פולשני. ניתוח כזה יכלול חתך בגב כדי לאפשר למנתח גישה לשופכן ולכליה.
שיטת הסרת אבני כליה באמצעות ניתוח היא נדירה, היות שגישות הטיפול הלא פולשניות השתכללו והשתדרגו בשנים האחרונות.
אם המטופל זקוק לניתוח, היתרון הגדול בניתוח הוא הגישה הלפרוסקופית, המונעת את החיתוך בבטן וכך מצמצמת סכנות ותופעות לוואי.

ניתוח סטנדרטי יתבצע תחת הרדמה מלאה ויארוך מספר שעות. במהלך הניתוח יתבצע שימוש בנפרוסקופ- מכשיר הבנוי מסיב אופטי שבקצהו מקור אור ומצלמה. באמצעות מכשיר זה ניתן לראות את הכליה היטב ולהוציא את האבן.
תופעות לוואי: לאחר ביצוע הפעולה תיתכן הופעת דימום קל כתוצאה משימוש במכשירים או פתיחת המעבר להכנסת הנפרוסקופ.

עד כאן שיטות הטיפול באבנים בכליות ואופן ביצוע כל אחת מהן. בפרק הבא והאחרון של המדריך נתייחס לאופני מניעת התופעה- האם ניתן למנוע הופעת אבנים בכליות או לפחות למזער את סיכויי הופעתן.

כמו כן, אנו מזמינים אתכם לבקר בדף הבית של ד"ר ניר קליינמן ולקבל תשובות למגוון שאלות נפוצות בתחום.