פרק 3: אבחון, תסמינים ודרכי זיהוי אבנים בכליות

אבחון, תסמינים ודרכי זיהוי אבנים בכליות

בפרקים הקודמים הרחבנו על מהותן של אבנים בכליות, פירטנו על דרכי היווצרותן וכתבנו מי הנמצאים בקבוצת סיכון להתגבשות אבנים בכליות.

בפרק זה נעמוד על התסמינים הנפוצים שיסייעו לנו לזהות היווצרות של אבן בכליה מבעוד מועד.

סימפטומים לאבנים בכליות – מה הסימפטומים השכיחים של אבנים במערכת השתן ובכליות?

אם קיימת בכליה אבן קטנה מאוד, לא סביר שיופיעו כאבים או סימפטומים אחרים.

הסימפטומים של אבנים במערכת השתן מתפתחים כאשר האבן ממשיכה לנדוד במורד השופכן לכיוון השלפוחית וגורמת לזיהום.

• כאב חד– הסימפטום השכיח הראשוני ביותר של אבנים במערכת השתן הוא הכאב. הכאב יתחיל לרוב באופן פתאומי, ויאופיין ככאב חריף ודוקר במותן מתחת לקשת הצלעות.
    הכאב האופייני לאבנים בכליות מזכיר מאוד כאב "קוליקי" (עווית בטן פתאומית וחדה) ומתרחש כאשר האבן חוסמת את מעבר השתן.
    הכאב החזק מופיע בהתאם למיקום האבן, ובעקבותיו הופך המטופל לעצבני וחסר סבלנות, ואינו מצליח למצוא לעצמו מנוח. לעיתים יחייב הכאב טיפול במשככי כאבים או תכשירים להקלה.

השופכן הוא איבר דמוי צינור המעביר את השתן המיוצר בכליות לשלפוחית השתן.
  • בחילה/הקאה – כאשר האבן מתקדמת לכיוון השלפוחית, היא חוסמת את מעבר השתן, והכאב מחריף. תחושות של בחילה ו/או הקאה ילוו את הכאבים ולעיתים קרובות יהיה צורך בהשתנה תכופה. ככל שהאבן "תרד" יותר לאורך השופכן, כך ינוע הכאב לכיוון המפשעה והערווה.
  • חום וצמרמורות – כאשר יש חשד לזיהום בדרכי השתן, המלווה בקיום של אבנים בכליות, יסבול המטופל מחום או צמרמורות. מצב זה, למרות היותו נדיר מאוד, עשוי לסכן חיים, ויש לפנות לייעוץ רפואי בהקדם. במקרים נדירים אף יותר, עקב המצאות זיהום לפרק זמן ממושך, עשויה הכליה להינזק.
  • שתן עכור – סימפטום נוסף שעשוי להופיע בעת היווצרות אבנים בכליה או זיהום בדרכי השתן הוא שתן עכור, שאינו צלול, או צהוב.

מספר תסמינים נוספים של אבנים במערכת השתן, מופיעים גם כאן.

האם חומרת הכאבים קשורה לגודל האבן?

לא בהכרח. גם אבנים קטנות עשויות לגרום לכאב משמעותי, ולעיתים אבנים גדולות לא יגרמו לכאבים כלל (בפרט אבנים הממוקמות בתוך הכליה עצמה) ניתן לגלות אבנים אלו, כאשר מוצאים עקבות דם בבדיקת השתן.

למרות שאבנים אלו אינן גורמות לכאבים, יש לגלות אותן מבעוד מועד שכן הן עשויות לגדול לגודל שלא יאפשר מעבר ספונטני שלהן דרך השופכן.

כיצד מאבחנים אבנים בכליות?

• בדיקה פיזית ובדיקת היסטוריה רפואית– אבחון אבנים בכליות מתחיל בבדיקה פיזית של המטופל, לצד בדיקה של ההיסטוריה הרפואית שלו. הרופא יאסוף מידע על מחלות עבר, על מצב רפואי נוכחי, על התקופה שלפני הופעת האבנים, על התסמינים שחש המטופל, על הרגלי התזונה שלו ועל ההיסטוריה המשפחתית.
    בדיקה פיזית תתבצע כדי להעריך את התסמינים השכיחים שפורטו לעיל: כאבי צד (מותן), כאבים בבטן התחתונה ובמפשעה.
  • איתור דם בשתן- לאחר מכן, תתבצע בדיקת שתן לאיתור עקבות דם , או גבישים. שכיח מאוד למצוא עקבות דם בשתן כאשר קיימות אבנים בכליות, בעיקר כאשר הן נעות לכיוון שלפוחית השתן.
    במידה ונמצאו עקבות דם בשתן, דגימת דם תשלח לאנליזה לבדיקת נוכחות זיהום.
  • צילום רנטגן– האבחון המלא לאבנים בכליות מתבצע באמצעות צילום רנטגן.
    ניתן להסתפק ברוב המקרים בצילום רנטגן פשוט, מאחר וכך ניתן לראות את רוב האבנים בדרכי השתן. במידה וקיימות אבנים המורכבות מחומצת שתן קשה יותר לזהות אותן, ובמקרה זה צילום רנטגן פשוט לא יספק את כל המידע.
  • אורוגרפיה תוך ורידית– אם קיימות אבנים המורכבות מחומצת שתן, יבצע הרופא בדיקת CT בטן אגן, ובדיקת IVP. בדיקה זו היא בדיקה נוספת, הכולל הזרקת חומר ייחודי לוריד לאיתור גופים זרים באזור הכליה, השופכן ושלפוחית השתן. בדיקת IVP (אורוגרפיה תוך ורידית) היא טכניקה מתקדמת הכוללת הזרקת חומר ניגוד לתוך הוריד, ומאפשרת לבחון כיצד הכליות מסננות אותו החוצה, כמו גם לבדוק שלבים שגרמו לחסימה בתהליך הסינון.
    בדיקה מתקדמת זו, היא לרוב הטובה ביותר לאבחון אבנים בכליות, מאחר וכך ניתן לאתר את כל סוגי האבנים. בדיקה זו מאפשרת הדגמה מלאה של הכליות, השופכן, השלפוחית ושל האיברים הסמוכים.

בדיקות נוספות שניתן לבצע כשקיים חשש לאבנים בכליות

• בדיקת דם כללית– כדי לבדוק את תקינות פעילות הכליות, ייבדקו רמות הקריאטנין (CR) והשתנן (Urea) בדם. בנוסף, יש לבדוק את רמת הסידן בדם- אבני הכליה הנפוצות מורכבות בעיקר מסידן (כפי שפירטנו בחלק הקודם של המדריך) ונגרמות עקב אחוזים גבוהים של סידן בשתן.
  • בדיקת שתן כללית– בדיקת שתן כללית עשויה לגלות האם קיימות חתיכות אבנים בדרכי השתן.
  • בדיקת השתנה פשוטה– אבני כליה קטנות מאוד, ניתן לאתר בקלות, כאשר משתינים לתוך פיסת גאזה סטרילית. בדיקה יסודית של האבן במעבדה, תקל על האבחון ותסייע לרופא להחליט איזה טיפול הוא המתאים ביותר במקרה זה.

בפרק הבא, נפרט על סוגי הטיפולים הקיימים לאבנים בכליות, ונבדוק לאיזה מטופל מתאים כל טיפול.

מעוניינים לקבל מידע נוסף על הטיפולים שלנו? מוזמנים לבקר בדף הבית, ולהתרשם משירותי הקליניקה: ייעוץ, הדרכה ומעקב, ניתוחים וטיפולים לא פולשניים לריסוק אבני כליה.