אבנים בכליות?

טיפול אחד והכאב נעלם

ד"ר קליינמן מציע מספר סוגי טיפולים רפואיים לאבנים בכליות כאשר כל טיפול מתאים למקרה ייחודי. אדם המגיע למרפאה בעקבות תלונות על תסמינים שעלולים להיות קשורים לאבנים בכליות נשאל שאלות רלבנטיות, ונערכים בדיקות רפואיות. לאחר מכן הוא נשלח לערוך סדרת בדיקות ואבחונים. בסיומם נקבע איזה טיפול מתאים לו ביותר.

ליצירת קשר מלאו טופס ונחזור אליכם בהקדם

28 שנות ותק

הכירו את ד”ר קליינמן

ד"ר ניר קליינמן הינו מנתח בכיר ומנהל היחידה לאנדואורולוגיה ואבנים בכליות במרכז הרפואי שיבא בתל-השומר. נחשב למומחה בתחום טיפולי אבנים בכליות. בנוסף ד"ר קליינמן מכהן כיו"ר החוג לאנדואורולוגיה בישראל ומרצה בכיר באונ' ת"א. ד"ר קליינמן הוא בעל מומחיות-על באבנים בכליות וגידולים של מערכת השתן העליונה מאונ' תומאס ג'פרסון בארה"ב.

מינויים אקדמאיים וחברות בארגונים

ד״ר ניר קליינמן – בתכנית ׳חיים בריא׳ עם פרופ׳ רפי קרסו

תחומי עיסוק וסוגי ניתוחים

אנו מזמינים אותך לפגישת ייעוץ אצל ד"ר ניר קליינמן לאבחון מדויק של הבעיה ממנה אתה סובל והתאמת פתרון המתאים לך. 

ניתוחים לטיפול וריסוק אבנים בכליות (אורטרוסקופיהRIRS , PCNL ,ESWL)

ניתוחים לטיפול בגידולי מערכת השתן העליונה

ניתוחים להיצרויות בדרכי השתן

החדרת תומכנים לחסימת שופכנים ע"י גידולים ממאירים

ניתוחים לגידולים בשלפוחית השתן

שירותי הקליניקה

טיפול תרופתי באבנים

במקרה שמדובר באבנים קטנות, ניתן לטפל באמצעות תרופות מקבוצת חסמי אלפא. הייחודיות של תרופות אלה היא שהן מרחיבות את צינור השתן (השופכן) ובכך אבנים קטנות יוצאות החוצה.

ניתוחים לריסוק אבנים

בעידן הנוכחי ניתוחים לריסוק אבנים מבוצעים בגישה זעיר פולשנית ללא פתיחת בטן או חתכים. בניתוחים אלו מחדירים סיב אופטי לתוך חללי הכליה ובאמצעות לייזר מרסקים את האבנים לפיסות קטנות ובהמשך מפנים אותן באמצעות סלסלה זעירה. בתום הניתוח משאירים תומכן שופכני (סטנט) לפרק זמן קצר.

ניתוחים משמרי כליה

ד"ר קליינמן התמחה בטיפול זעיר פולשני בגידולי מערכת המאספת של הכליה. במהלך השתלמותו באונ' תומאס ג'פרסון ביצע מאות ניתוחים מסוג זה. ד"ר קליינמן הביא לישראל לראשונה טכנולוגיה חדשנית המאפשרת טיפול זעיר פולשני מיטבי. מאז חזרתו לארץ מוביל ד"ר קליינמן את הגישה משמרת הכליה בגידולים אלה וביצע מאות ניתוחים בישראל.

ייעוץ הדרכה ומעקב

ד"ר קליינמן יכיר את ההיסטוריה הרפואית, מחלות הרקע, הרגלי החיים וההיסטוריה המשפחתית הרלבנטית, יצפה בבדיקות ההדמיה ובמידה ותאובחן בעיה המצריכה טיפול ניתוחי, יינתן הסבר על יתרונות וחסרונות של השיטות הניתוחיות השונות. בתום הפגישה יבין המטופל באופן מדויק מהי בעייתו הרפואית ומהי הדרך הטיפולית המומלצת עבורו. לאחר הניתוח תתקיימנה פגישות מעקב וכן הדרכה לגילוי מוקדם ומניעה של הישנות הבעיה הרפואית.

הסדרים עם קופות חולים וחברות הביטוח

שעות קבלת קהל בקליניקה

ימי שלישי
15:00-22:00

למענה טלפוני ניתן להתקשר בימים ימים א-ה בשעות 08:00-21:00
ימי ו בשעות 08:00-14:00

ליצירת קשר מלאו טופס זה

*בלחיצה על שליחה הינך מאשר.ת קבלת הודעות

יתרונות הטיפול במרפאת ד”ר קליינמן

ניתן לבצע יעוץ וירטואלי בזום (מרחוק) או לתאם פגישה במרפאה. הפגישה תערך עם ד"ר קליינמן ובמידה ואותרו אבנים בכליות או בדרכי השתן הדורשות טיפול, ייקבע לך תור מיידי לניתוח. מומלץ מאד להגיע לפגישה עם צילומי סיטי ו/או אולטרסאונד.

מומחה באנדואורולוגיה אבנים בכליות ובדרכי השתן

יחס אנושי וטיפול מותאם אישית

טכנולוגיית לייזר מתקדמת לריסוק אבנים

תור מיידי לטיפול או ניתוח

מטופלים ממליצים

שאלות נפוצות

במידה והחסימה היא לתקופה קצרה – אין השפעות ארוכות טווח. אולם, לאחר מספר שבועות של חסימה כתוצאה מאבני כליה, מתחיל נזק הדרגתי לתפקוד הכליה. לאחר תקופה ארוכה של חסימה – חודשים ואף שנים – ניתן לאבד חלק משמעותי מתפקוד הכליה. לאור הסיכון המשמעותי להיווצרות אבנים נוספות במהלך החיים, יש להמשיך במעקב מסודר במרפאה על מנת לזהות האבנים ולטפל בהם במידת הצורך מבעוד מועד.

השכיחות של הסוגים השונים של אבנים בכליות משתנה לפי אזורים גיאוגרפיים המאופיינים באקלים שונה ובמרכיבי מזון שונים. בעולם המערבי השכיחות היא סביב 10%. זאת אומרת ש-1 מכל 10 אנשים יפתחו אבן בכליה בתקופה כלשהי בחייהם. כמו כן, לאדם שפיתח אבן בכליה יש סיכוי של 50% לפתח אבן נוספת תוך 10 שנים.

ישנן סיבות רבות להיווצרות אבנים בכליות – מצבים מטבוליים נרכשים או מולדים הגורמים להפרת איזון המינרלים בשתן, דיאטה עשירה בחומרים המעודדים יצירת אבנים, או ענייה בחומרים המעכבים יצירת אבנים, מיעוט בשתיה, ומצבים מבניים הגורמים להפרעות בזרימה של השתן ובכך לעידוד יצירתן של אבנים בדרכי השתן.

כן. הסיכוי להתפתחות אבנים בכליות לבני משפחה של סובלים מאבנים בכליות הוא בערך כפול מהאוכלוסייה הכללית.

ישנם סוגים רבים של אבנים בכליות. ארבעת הסוגים השכיחים ביותר הינם:

  1. אבני סידן – הסוג השכיח ביותר, מהווה כ-80% מכלל האבנים. שני תת-סוגים עיקריים הם אבני קלציום אוקסאלאט וקלציום פוספאט.

  2. אבני חומצה אורית – כחלק ממחלת גאוט או ללא מחלת גאוט. קיים ריכוז גבוה של חומצה אורית בשתן, אשר הינו בעל חומציות גבוהה.

  3. אבני סטרוויט – על פי רוב אבני זיהום. בדר"כ אבנים גדולות הנגרמות מנוכחות חיידק במערכת השתן.

  4. אבני ציסטין – נוצרות במחלת גנטית הנקראת ציסטינוריה. במחלה זו קיימת הפרשה של ציסטין לשתן ללא יכולת ספיגה חזרה ע"י הכליות, ועל כן ריכוז הציסטין בשתן עולה.

למס' קבוצות באוכלוסיה קיים סיכון מוגבר לפתח אבנים בכליה:

  1. היסטוריה משפחתית של אבנים בכליות.

  2. היפרקלציאוריה – רמות סידן גבוהות בשתן.

  3. מחלות מעי דלקתיות (IBD) כמו מחלת קרוהן (CD), קוליטיס אולצרטיבי (UC).

  4. היפרפרטיירוידיזם – רמות גבוהות של הורמון ה-PTH בדם.

  5. תסמונת המעי הקצר.

  6. מחלת גאוט או היפראוריקוזוריה (רמות גבוהות של חומצה אורית בשתן).

  7. היפראוקסלוריה (רמות מוגברות של אוקסאלאט בשתן).

  8. ציסטינוריה – מחלה גנטית.

  9. השמנה.

לרוב אבנים בכליות אינן גורמות לתסמינים. לעיתים מופיע כאב עמום על פני המתן. כאשר אבן עוברת מהכליה לשופכן, עשויים להופיע התסמינים הבאים:

  1. כאב – על פי רוב מדובר בכאב על פני המתן, אולם הכאב יכול להופיע בבטן או בגב. הכאב עשוי להקרין למפשעות ובגברים לאשכים.

  2. בחילות והקאות.

  3. תכיפות, דחיפות וצריבה בהשתנה.

  4. דם בשתן.

  5. שתן בעל ריח רע.

  6. חום ו/או צמרמורת – זהו סימן מסוכן המצריך פניה דחופה לטיפול רפואי!

במקרים בהם יש חשד בכאבים הנגרמים מאבנים בדרכי השתן, האבחנה מתבצעת בעזרת בדיקות דם, בדיקת שתן, ובדיקת הדמיה המדגימה את האבן. בדיקות ההדמיה האפשריות הן צילום רנטגן של הבטן, בדיקת אולטרסאונד לדרכי השתן, ובדיקת CT של הבטן והאגן. בדיקת ה- CT היא המדויקת ביותר, אך כרוכה בקרינה מייננת.

בדיקות ההדמיה העיקריות המשמשות לאבחון אבנים בכליות ובדרכי השתן הן:

  1. צילום בטן – תמונה הנוצרת באמצעות קרני רנטגן. היתרונות באמצעי זה הינם רמת קרינה נמוכה, זמינות גבוהה ומחיר נמוך של הבדיקה. החיסרון הבולט הוא שלא כל האבנים נראות בצילום זה.

  2. סונאר (אולטרא סאונד) כליות – אמצעי הפועל באמצעות גלי קול. בדיקה זו אינה כרוכה בקרינה כלשהי, זמינה וזולה, אולם יעילה בעיקר לאבחון אבנים בכליה ולא בשופכן (צנור השתן).

  3. טומוגרפיה מחשבית (CT) – זוהי הבדיקה המדויקת ביותר, המאפשרת לאבחן את כל סוגי האבנים במערכת השתן כולה, אולם היא כרוכה בכמות גדולה של קרינה.

לא בכל האבנים צריך לטפל. באבנים קטנות נהוג לא לטפל ולאפשר פליטה עצמונית ממערכת השתן.

הטיפול באבנים בדרכי השתן ובכליות תלוי במספר גורמים:

1. גורמים הקשורים לאבן: הרכב, גודל ומיקום האבן, מידת החסימה, כיצד מתבטאת החסימה (מידת הכאבים, ההשפעה על הכליות, נוכחות זיהום), משך החסימה.

2. גורמים הקשורים למטופל: מבנה מערכת השתן, תפקוד הכליות, היסטוריה רפואית, ומבנה הגוף. ישנם מקרים שניתן לעקוב אחר אבנים ללא טיפול פעיל, ובמקרים אחרים יש צורך בטיפול ניתוחי / חוץ גופי לריסוק האבן. הטיפול החוץ-גופי הוא בעזרת גלי הדף השוברים את האבן לרסיסים, והטיפול הניתוחי הוא בעזרת ריסוק האבן באופן ישיר על ידי קרן לייזר או אמצעים מכניים. הטיפול הניתוחי באבנים בכליות מתבצע בגישה דרך השופכה (גישה מלמטה-למעלה) או דרך המותן (גישה מלמעלה-למטה).

כאשר האבן אינה קטנה, קיימים 4 סוגים שונים של טיפולים:

  1. טיפול תרופתי – אחת התרופות מקבוצת חסמי אלפא. תרופה זו מרחיבה את השופכן (צינור השתן) ומאפשרת פליטה של אבנים לא גדולות.

  2. ריסוק חוץ גופי (ESWL) – ריסוק אבנים באמצעות מקור אנרגיה המוצמד למתן ומייצר גלי הדף. לפרטים נוספים

  3. אורטרוסקופיה (Ureteroscopy) – כניסה לדרכי השתן ולכליות דרך השופכה באמצעות צינורית דקה וארוכה המצויידת במצלמה וריסוק האבן בעזרת סיב דק של לייזר. לפרטים נוספים

  4. ריסוק מילעורי (PCNL) – מיועד למאסה גדולה של אבנים בכליות. כניסה לכליה עם סיב אופטי קשיח דרך חתך מתני קטן. לפרטים נוספים

במידה והחסימה היא לתקופה קצרה – אין השפעות ארוכות טווח. אולם, לאחר מספר שבועות של חסימה כתוצאה מאבני כליה, מתחיל נזק הדרגתי לתפקוד הכליה. לאחר תקופה ארוכה של חסימה – חודשים ואף שנים – ניתן לאבד חלק משמעותי מתפקוד הכליה. לאור הסיכון המשמעותי להיווצרות אבנים נוספות במהלך החיים, יש להמשיך במעקב מסודר במרפאה על מנת לזהות האבנים ולטפל בהם במידת הצורך מבעוד מועד.

אופן מניעת אבנים בכליות תלוי בסיבת היווצרות האבן. במידה וישנה סיבה מטבולית (קרי – חוסר איזון בריכוז המינרלים בשתן), ניתן לטפל באמצעות תזונה נכונה, שתיה מרובה, ותרופות מתאימות. במידה ומדובר בסיבה מבנית ניתן לטפל באופן בהליך ניתוחי. ההמלצה הגורפת כמעט בכל המקרים היא הקפדה על שתיה מרובה בכל שעות היום, על מנת לדלל את השתן ולהפחית את ריכוז המינרלים שבו.

המעקב אחר מטופלים הסובלים מאבנים הוא בעזרת בדיקות דם, בדיקות שתן, ובדיקות הדמייה (לרוב בדיקת אולטרסאונד). מטרת המעקב היא לבדוק תגובה לטיפול התזונתי והתרופתי, ולזהות היווצרות מחודשת של אבנים בדרכי השתן.

ליצירת קשר מלאו טופס ונחזור אליכם בהקדם