אודות ד"ר אסף שבירו – אורולוג מומחה

ד"ר אסף שבירו

בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון, חיפה. את שנת הסטאג' ביצע בבית חולים "מאיר" בכפר סבא. בין השנים 2013-2019 השלים התמחות בכירורגיה אורולוגית במחלקה לאורולוגיה, מרכז רפואי שיבא, תל השומר. בהמשך ביצע התמחות-על באנדואורולוגיה וניתוחי הגדלה שפירה של הערמונית באוניברסיטת ת'ומס ג'פרסון אשר בפילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית. בתקופה זו התמחה בניתוחים וטיפולים מתקדמים להגדלה שפירה של הערמונית, גידולים של מערכת השתן, ואבנים בדרכי השתן.

בשנת 2021 שב לארץ ומאז משמש כמנתח בכיר ביחידה לאנדואורולוגיה ובמרכז להגדלה שפירה של הערמונית, אשר במחלקה לאורולוגיה, מרכז רפואי שיבא. לאחר הגעתו ייסד את המרכז להגדלה שפירה של הערמונית בבית החולים, וכיום מבוצעים במרכז ניתוחים רובוטיים וניתוחי לייזר הבאים לטפל במחלה זו.

ד"ר שבירו הוא מחבר של מאמרים מדעיים רבים בתחום אנדואורולוגיה והגדלה שפירה של הערמונית, ומשתתף קבוע בכנסים וקורסים בארץ ובחו"ל.

חבר באיגוד האורולוגים הישראלי, הארופי, והאמריקאי, וכן חבר בחברה לאנדואורולוגיה

אנו מזמינים אותך לפגישת ייעוץ אצל ד"ר אסף שבירו, לאבחון מדויק של הבעיה ממנה אתה סובל והתאמת פתרון המתאים לך

השכלה

2021-2020, התמחות-על באנדואורולוגיה והגדלה שפירה של הערמונית, בית החולים האוניברסיטאי ע"ש ת'ומס ג'פרסון, פילדלפיה, פנסילבניה, ארה"ב

2018-2017, התוכנית לביואינפורמטיקה וביולוגיה חישובית, אוניברסיטת בר אילן, רמת גן

2019-2015, התמחות בכירורגיה אורולוגית, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר

2014-2013, התמחות בכירורגיה כללית, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר

2011-2005, לימודי רפואה, הטכניון, חיפה

2008-2005, תואר ראשון במדעי הרפואה, הטכניון, חיפה

פרסים והישגים

עבודת גמר מצטיינת לקבלת תואר דוקטור לרפואה

מלגת קרן אלרוב לתמיכה בדור העתיד של הרופאים בשיבא

מלגת קרן קיטנר להשתלמות באנדואורולוגיה

השכלה

לינק לרשימת מאמרים ב-Pubmed מאגר מידע הכולל רישום ביבליוגרפי של מאמרים מדעיים בתחומי מדעי החיים והרפואה

תחומי עיסוק וסוגי ניתוחים

ניתוחים לטיפול בגידולי שלפוחית השתן ודרכי השתן העליונות (TURBT ואורטרוסקופיה)

ניתוחים לטיפול באבנים בדרכי השתן (ציסטוליטוטריפסי, אורטרוסקופיה ו-(PCNL

ניתוחים לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית TURP) HoLEP Aquablation)

מינויים אקדמיים וחברות בארגונים

אודות הגדלה שפירה של הערמונית

הקדמה

הערמונית היא בלוטה הנמצאת אצל גברים בלבד, הממוקמת באגן מתחת לשלפוחית השתן, ומקיפה את השופכה (הצינור שמוביל את השתן משלפוחית השתן). הערמונית היא האחראית על ייצור רוב נוזל הזרע (תאי הזרע עצמם מקורם מהאשכים). הגדלה שפירה של הערמונית (Benign Prostatic Hyperplasia – BPH) היא מצב פתולוגי שבו עולה מספר תאי בלוטת הערמונית ובכך מתרחשת גדילה של בלוטת הערמונית שבתורה גורמת ללחץ על חלל השופכה וצוואר השלפוחית. בכך הערמונית עלולה לחסום את מוצא השלפוחית ולהפריע לזרם השתן. ההגדלה של הערמונית היא שפירה, ואינה מסוכנת כשלעצמה, אולם עלולה לגרום לפתולוגיות שונות במערכת השתן. מדובר בתופעה ששכיחותה עולה ככל שעולה מספרם של הגברים המבוגרים באוכלוסייה. בעיות במערכת השתן עקב BPH מופיעות אצל 60%-15% מהגברים בני 40 ומעלה ואצל 80% מהגברים בני 70 ומעלה. גודל הערמונית אינו נמצא בהתאמה עם חומרת התסמינים. טסטוסטרון הוא ההורמון המרכזי האחראי לגדילת הערמונית. שינויים הורמונליים שמתרחשים בגוף הגבר עם העלייה בגיל גורמים לשגשוג יחסי של תאי הערמונית ולגדילת הבלוטה.

תסמינים וסימנים

כיוון שהערמונית המוגדלת לוחצת על השופכה, היא פוגעת בתפקוד מערכת השתן וגורמת לתסמינים הנובעים מחסימה של זרם השתן (תלונות חסימתיות) ומהשפעות החסימה על שלפוחית השתן (תלונות איריטטיביות). ההשפעות על שריר שלפוחית השתן נגרמות עקב הערמונית החוסמת, ומושפעות גם משינויים בשלפוחית ובמערכת העצבים הקשורים לגיל – ובכך גורמות לתלונות השכיחות ביותר – האיריטטיביות.

תלונות חסימתיות הן היחלשות של זרם השתן, השתנה שפוסקת לסירוגין, קושי בהטלת שתן, טפטופים, צורך במספר השתנות על מנת להתרוקן, תחושה של חוסר התרוקנות, וזמן ארוך הדרוש לתחילת השתנה. תלונות איריטטיביות הן תכיפות במשך היום ותכיפות במהלך הלילה, דחיפות, ובריחת שתן לעיתים. התלונות הללו יכולות להיות קלות שאינן משפיעות על אורח החיים, ועד קשות ביותר המהוות גורם משמעותי באיכות חייו של הגבר –עייפות וירידה בריכוז, ישנוניות, הימנעות משתיה והתייבשות כרונית, הימנעות מפעילות ספורטיבית ופעילויות חברתיות, הימנעות מטיולים ונסיעות לחו"ל ועוד

חוץ מתלונות הקשורות להשתנה, החסימה המתמשכת על ידי הערמונית עשויה לגרום לסיבוכים כגון:

אבחנה של הגדלה שפירה של הערמונית

בעת ההערכה מתבצע ראיון רפואי הכולל סקירה של הרקע הרפואי, אפיון של חומרת התסמינים וסרגל הזמן בו הם הופיעו, בדיקה גופנית (בדיקה רקטלית) של הערמונית הבאה להעריך את גודל הערמונית ואופי רקמת הערמונית, וכן שאלונים כמותיים IPSS ו- IIEF הבאים להעריך ולכמת את חומרת תסמיני ההשתנה והערכה של התפקוד המיני. יש לציין כי האבחנה של הגדלה שפירה של הערמונית היא אבחנה פתולוגית (ניתנת רק אם ישנו זיהוי רקמה שפירה לאחר ביופסיה או ניתוח ערמונית) אולם שכיח לקרוא להגדלה של הערמונית "הגדלה שפירה של הערמונית" גם אם אין אבחנה פתולוגית רשמית.

בדיקות נוספות המבוצעות לפי הצורך:

טיפול בהגדלה שפירה של הערמונית

בשנים האחרונות התרחבו מאוד אפשרויות הטיפול בערמונית מוגדלת וכל מטופל מקבל טיפול מותאם אישית, בהתאם לחומרת התסמינים.

אם תסמיני המטופל קלים הוא עשוי להיות מופנה למעקב בלבד וניטור אחת למספר חודשים. לעיתים יש צורך בשינוי באורח החיים – להפסיק לשתות שעתיים לפני השינה, להגביל צריכת אלכוהול וקפאין ואף להימנע מהם לחלוטין, להאריך את משך הזמן בין הטלת שתן אחת לשנייה ולעשות פעילות גופנית קבועה.

כאשר התסמינים בינוניים מומלץ טיפול תרופתי בשילוב עם שינויים באורח החיים. מטרת הטיפול התרופתי היא להקטין את הערמונית, לדכא התכווצות לא רצונית של השלפוחית ולשפר את זרם השתן ואת ההתרוקנות. קבוצות התרופות העיקריות:

טיפולים ניתוחיים

כאשר התסמינים בינוניים-חמורים והטיפול התרופתי אינו עוזר או שאינו מספק, או במקרים של סיבוכים, ישנם הטיפולים הניתוחיים. להלן עיקרי הטיפולים הניתוחיים הקיימים:

הזמינות של סוללה של טיפולים מאפשרת מסגרת טיפולית שלמה הנותנת האפשרות לתפור הטיפול המתאים ביותר לכל מטופל ומטופל.

המעקב לאחר הטיפול

באשפוז לאחר הניתוח המטופל נושא קתטר שופכתי למשך יממה או שתיים, והוא מוצא לפני השחרור מאשפוז. בהמשך מתבצע מעקב פעיל המותאם למטופל והטיפול שעבר, בדרך כלל הפגישה הראשונה כחודש לאחר הניתוח, ולאחר מכן אחת למספר חודשים בתקופה שאחרי הניתוח. במידה ובמהלך הניתוח נלקחה דגימת רקמה לפתולוגיה, בפגישה לאחר הניתוח תימסר התשובה הפתולוגית. תוכנית המעקב תקבע על ידי האורולוג המטפל ותכלול הערכה רפואית, בדיקה גופנית, הערכת וכימות סימפטומי ההשתנה והשיפור בהם, לעיתים בדיקת PSA, ומעקב קליני ארוך טווח על מנת להעריך השיפור לאורך זמן. רוב התרופות שקיבל המטופל לפני הניתוח יופסקו זמן קצר לאחר הניתוח, אולם לעיתים יש צורך להמשיך בתרופות המטפלות בכיווץ-יתר של שלפוחית השתן לאור השפעות לא הפיכות על שלפוחית השתן. לאחר מספר שנים רקמת הערמונית עשויה לגדול שוב אולם נדיר שיהיה צורך בניתוח נוסף, ומוערך בעד 1% לשנה, כתלות בטיפול הניתוחי הספציפי אותו עבר המטופל.

הסדרים עם קופות חולים וחברות הביטוח